Ethvert system kan være en forekomst af et antal typer af systemer, hvis egenskaber (i form af delsystemer) systemet nedarver med hensyn til modelleringen af systemet. (Dette betyder ikke nødvendigvis nedarvning i forbindelse med implementeringen af systemet.) Ethvert system kan ligeledes være type for et antal andre system forekomster. Der er således ingen grundlæggende forskel på typer og forekomster. Type-instance relationer er gensidigt definerende og inverterede.
Type-instance relationer kan anvendes til effektiv fælles angivelse af identiske egenskaber for et antal systemer i stedet for at angive alle egenskaberne for hvert enkelt system; som skabeloner for andre systemer med angivelse af et antal faste egenskaber og strukturer; samt til kategorisering af systemer i kategorier med bestemte egenskaber.
Semantik for type-instance koncept
Definition af type-instance koncept
Nedarvning af egenskaber sker over flere niveauer fra alle overliggende typer og typers typer og så videre, og der er principielt ingen forskel på direkte nedarvning af egenskaber fra en type og indirekte nedarvning af egenskaber fra en types type.
Nedarvning af egenskaber er desuden udelukkende adderende således at alle en types egenskaber også er gældende for alle typens forekomster. Nedarvede egenskaber kan ikke ændres eller slettes for den enkelte forekomster som det for eksempel er tilfældet for objektorienterede modellerings- og programmeringssprog.
Definition af type-instance nedarvning
" type, subtype, subsubtype
· Type-Instance(type, subtype) Ù Type-Instance(subtype, subsubtype)
® Type-Instance(type, subsubtype)
" type, forekomst, egenskab
· Type-Instance(type, forekomst) Ù Whole-Part(type, egenskab)
® Whole-Part(forekomst, egenskab)
|